Heerlijk al die vrije dagen vol gezelligheid maar goed voor de lijn is het niet. Een wijntje afslaan is natuurlijk geen optie. Wij kiezen gewoon voor het glas met de minste calorieën. Want verschil is er zeker. Een wijnglas kan variëren van 60 tot wel 300 calorieën. Wij zochten uit welk flesje je het best kan opentrekken als je op je gewicht let:

Bubbels!
Wij houden wel van een feestelijk glas mousserende wijn of champagne. En laat die nou net de minste calorieën bevatten, ongeveer 65 per glas. Hoe droger hoe minder suikers het drankje bevat, dus check het etiket op het woordje Brut. En door de smalle opening in je champagneglas ben je automatisch geneigd om minder snel te drinken (alle beetjes helpen…)

Wit
Eerst even een lesje aardrijkskunde. Hoe warmer het gebied is waar de druif groeit, hoe rijper hij wordt. En een rijpere druif betekent helaas ook meer calorieën. Wijnen uit ‘koelere’ landen zoals Frankrijk, Duitsland en Italië zijn dus een betere optie dan de Zuid Afrikaanse, Australische of Amerikaanse flessen. Met een Pinot Grigio, Sauvignon blanc of Riesling maak je een verstandige keus (85 calorieën per glas)  en ze zijn nog lekker ook!

Rose
Eindelijk laat die zon zich zien. Dat schreeuwt natuurlijk om een roseetje. En dat is niet eens een slecht idee. De volle fruitige flessen kun je beter niet opentrekken (dat zie je al aan de donkere kleur). Maar met een lichte rosé uit bijvoorbeeld de Provence kun je met 70 calorieën zonder schuldgevoel genieten.

Rood
De rode wijnflessen kun je beter dicht laten. Mocht je toch gaan voor een glas rood, laat de volle varianten (Cabernet Sauvignon en Merlot) dan aan je voorbij gaan. De bevatten meer alcohol en dus ook meer suikers. De Pinot noir, Syrah of Barbera druiven zijn beter voor je six-pack.

Krijg je ook dorst van al die verhalen over wijn? Mocht je straks bij de borrel een lekker flesje opentrekken dit zijn onze tips.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *